RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN
LITERASI TAHUN 1
MINGGU
UNIT
KONSTRUK
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
||||||||||||||||||
MINGGU 1
UNIT 1
KONSTRUK 1, 2, 3
|
Pada akhir unit 1, murid
berupaya:
|
|
|
Guru memperkenalkan huruf vokal
’a’,’i’,’u’
|
||||||||||||||||||
MINGGU 2
UNIT 1
KONSTRUK 1, 2, 3
|
Pada akhir unit 1, murid
berupaya:
|
|
3.1 Membina dan menulis
suku kata terbuka KV.
|
Contoh suku kata
|
||||||||||||||||||
MINGGU 3
UNIT 1
KONSTRUK 1, 2, 3
|
Pada akhir unit 1, murid
berupaya:
|
|
5.1 Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata KV+KV.
|
Contoh suku kata terbuka KV+KV
|
||||||||||||||||||
MINGGU
UNIT
KONSTRUK
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
||||||||||||||||||
MINGGU 4
UNIT 1
KONSTRUK 1, 2, 3
|
Pada akhir unit 1, murid
berupaya:
|
|
5.1 Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata KV+KV.
|
Contoh suku kata terbuka KV+KV
|
||||||||||||||||||
MINGGU 5
UNIT 2
KONSTRUK 1, 2
|
Pada akhir unit 2, murid
berupaya:
|
1.0 Mengenal dan menulis huruf.
2.0 Membaca suku kata.
3.0 Membina dan menulis suku
kata.
4.0 Membaca perkataan.
|
1.1 Mengenal bentuk huruf
kecil a-z.
1.2 Menulis huruf kecil a-z
1.3 Mengenal huruf besar
A-Z.
1.4 Menulis huruf besar A-Z.
2.1 Membaca dan membunyikan
suku kata terbuka KV.
3.1 Membina dan menulis suku
kata terbuka KV.
4.2 Membaca perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka V+KV.
|
e, o, c, m, n, r, s
E, O, C, M, N, R, S
ke, ra, tu, se, di
alu, ubi, ibu, uli, isi, ulu
|
||||||||||||||||||
MINGGU
UNIT
KONSTRUK
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
||||||||||||||||||
MINGGU 6
UNIT 2
KONSTRUK 2, 3
|
Pada akhir Unit 2, murid
berupaya:
|
2.0 Membaca suku kata.
3.0 Membina dan menulis suku
kata.
4.0 Membaca perkataan.
5.0 Membina dan menulis
perkataan.
|
2.1 Membaca dan membunyikan
suku kata terbuka KV.
3.1 Membina dan menulis suku
kata terbuka KV.
4.2 Membaca perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka V+KV.
5.2 Membina dan menulis
perkataan mengandungi suku kata terbuka V+KV.
|
|||||||||||||||||||
MINGGU 7
UNIT 2
KONSTRUK 2, 3
|
Pada akhir Unit 2, murid
berupaya:
|
2.0 Membaca suku kata.
3.0 Membina dan menulis suku
kata.
|
2.1 Membaca dan membunyikan
suku kata terbuka KV.
3.1 Membina dan menulis suku
kata terbuka KV.
|
|||||||||||||||||||
MINGGU
UNIT
KONSTRUK
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
||||||||||||||||||
|
4.0 Membaca perkataan.
5.0 Membina dan menulis
perkataan.
|
4.2 Membaca perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka V+KV.
5.2 Membina dan menulis perkataan
mengandungi suku kata terbuka V+KV.
|
||||||||||||||||||||
MINGGU 8
UNIT 2
KONSTRUK 2, 3
|
Pada akhir Unit 2, murid
berupaya:
|
4.0 Membaca perkataan.
5.0 Membina dan menulis
perkataan.
|
4.3 Membaca perkataan
mengandungi suku kata terbuka KV+KV+KV.
5.3 Membina dan menulis
perkataan mengandungi suku kata terbuka KV+KV+KV.
|
kerusi, kereta, tomato, kamera,
rebana, menara, keladi, lelaki, bateri
|
||||||||||||||||||
MINGGU 9
UNIT 3
KONSTRUK 1,4,5
|
Pada akhir Unit 3, murid
berupaya:
i. menama dan menulis huruf
kecil
f,v,w,x dan z dengan betul.
ii. menama dan menulis huruf
besar
F,V,W,X dan Z dengan betul.
|
1.0 Mengenal dan menulis huruf.
|
1.1 Mengenal huruf kecil a-z
(f,v,w,x dan z)
1.2 Menulis huruf kecil a-z
(f,v,w,x dan z)
1.3 Mengenal bentuk huruf
besar A-Z
(F,V,W,X dan Z)
1.4 Menulis huruf besar A-Z
(F,V,W,X dan Z)
|
-van
-bas
-kad
-jam
-ayam
-ekor
-adik
-ular
-ubat
|
MINGGU
UNIT
KONSTRUK
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
iii. membaca suku kata tertutup
KVK
dengan betul.
iv. membina dan menulis suku
kata
tertutup KVK dengan betul.
|
2.0 Membaca dan membunyikan
suku kata
3.0 Membina dan menulis suku
kata
|
2.2 Membaca dan
membunyikan suku kata
tertutup KVK
3.2 Membina dan menulis suku
kata tertutup KVK
|
||
MINGGU 10
UNIT 3
KONSTRUK 1,4,5
|
Pada akhir Unit 3, murid
berupaya:
v. membaca perkataan KVK.
vi. membina dan menulis perkataan
KVK.
|
4.0 Membaca perkataan.
5.0 Membina dan menulis
perkataan.
|
4.6 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata KVK
5.6 Membina dan menulis perkataan
yang mengandungi suku kata tertutup KVK
|
|
MINGGU 11
UNIT 3
KONSTRUK 1,4,5
|
Pada akhir Unit 3, murid
berupaya:
vii. membaca perkataan yang
mengandungi suku kata tertutup
V+KVK.
vii. membina dan menulis
perkataan
yang mengandungi suku kata
tertutup V+KVK.
|
4.0 Membaca perkataan
5.0 Membina dan menulis
perkataan
|
4.6 Membaca perkataan yang
mengandungi suku kata
KVK
4.11 Membaca perkataan
yang mengandungi suku
kata tertutup V+KVK
5.6 Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi suku kata
tertutup KVK.
5.11 Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi suku kata
V+KVK.
|
|
MINGGU
UNIT
KONSTRUK
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
MINGGU 12
UNIT 4
KONSTRUK
1,3,4,5
|
Pada akhir Unit 4, murid
berupaya:
|
|
5.7 Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi suku kata
KV+KVK.
|
g, j, p,q, y
G,J,P,Q,Y
gajah
cawan
cicak
|
MINGGU 13
UNIT 4
KONSTRUK
1,3,4,5
|
Pada akhir Unit 4, murid
berupaya:
|
|
|
lampu
bomba
lembu
|
MINGGU 14
UNIT 4
KONSTRUK 4,5
|
Pada akhir Unit 4, murid
berupaya:
|
4.0 Membaca perkataan
5.0 Membina dan menulis
perkataan.
|
Membina dan menulis
perkataan yang mengandungi suku kata KVK+KVK.
|
pensel
bantal
biskut
|
MINGGU
UNIT
KONSTRUK
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
MINGGU 15
UNIT 4
KONSTRUK 3,5
|
Pada akhir Unit 4, murid
berupaya:
|
4.0 Membaca perkataan
5.0 Membina dan menulis
perkataan.
|
Membina dan menulis perkataan
yang mengandungi suku kata KVK+KVK.
|
|
MINGGU 16
UNIT 5
KONSTRUK 4
|
Pada akhir Unit 5, murid
berupaya:
|
2.0 Membaca suku kata
|
2.3 Membaca dan
membunyikan suku kata
tertutup KVKK.
3.3 Membina dan menulis
suku kata tertutup KVKK.
|
lang,
ling, tang, keng, kong, bang
|
MINGGU 17
UNIT 5
KONSTRUK 5
|
Pada akhir Unit 5, murid
berupaya:
|
4.0 Membaca perkataan
5.0 Membina dan menulis
perkataan.
|
4.10 Membaca perkataan
yang mengandungi suku
kata KVKK.
|
wang, bank, tong,gong, zink,
|
MINGGU 18
UNIT 5
KONSTRUK 6
|
Pada akhir Unit 5, murid
berupaya:
|
4.0 Membaca perkataan
|
4.17 Membaca perkataan
yang mengandungi suku
kata KV+KVKK .
5.18 Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi suku kata
KV+KVKK.
|
pi + sang =pisang
ca + cing = cacing
pa + rang =parang
tu + lang = tulang
bu + rung= burung
so + tong= sotong
le + sung =lesung
te + rung= terung
ba + wang
= bawang
|
MINGGU
UNIT
KONSTRUK
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
MINGGU 19
UNIT 6
KONSTRUK 6
|
Pada akhir unit 6 murid
berupaya :
|
4.0 Membaca perkataan
perkataan
|
4.5 Membaca perkataan yang
mengandungi suku kata KVKK+KV.
5.5 Membina dan menulis
perkataan yang mengandungi suku kata KVKK+KV.
|
bangku, nangka bangsa, tangga
|
MINGGU 20
UNIT 6
KONSTRUK 6
|
Pada akhir unit 6 murid
berupaya :
|
4.0 Membaca perkataan
5.0 Membina dan menulis
perkataan
|
4.9 Membaca perkataan yang
mengandungi suku kata
KVK+KVKK.
|
lombong, tendang,
kambing, lembing
|
MINGGU 21
UNIT 6
KONSTRUK 6
|
Pada akhir unit 6 murid
berupaya :
|
4.0 Membaca perkataan
perkataan
|
4.16 Membaca perkataan
yang mengandungi
KVKK+KVK.
5.16 Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi suku kata
KVKK+KVK.
|
cangkul,mangkuk,
manggis,tongkat
|
MINGGU
UNIT
KONSTRUK
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
MINGGU 22
UNIT 6
KONSTRUK 6
|
Pada akhir unit 6 murid
berupaya :
|
4.0 Membaca perkataan.
5.0 Membina dan menulis perkataan.
|
4.13 Membaca perkataan yang
mengandungi suku kata KVKK+KVKK.
5.16 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata KVKK+KVKK.
|
pinggang,panggung,
tongkang,longkang,
kangkung
|
MINGGU 23
UNIT 7
KONSTRUK 4, 5 ,6,7
|
Pada akhir unit 7 murid
berupaya :
|
4.0 Membaca perkataan.
5.0 Membina dan menulis
perkataan.
|
4.12 Membaca perkataan
yang mengandungi suku
kata V+KVKK.
5.12 Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi suku kata
V+KVKK.
|
DAFTAR KATA:
ulang
abang
asing
usang
alang
ulung
orang
udang
|
MINGGU 24
UNIT 7
KONSTRUK 4, 5, 6
|
Pada akhir unit 7 murid
berupaya :
|
4.0 Membaca perkataan.
5.0 Menulis perkataan.
|
4.15 Mengeja dan membaca
perkataan yang
mengandungi suku kata
VK+KVK.
5.15 Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi suku kata
VK+KVK.
|
DAFTAR KATA:
arnab Isnin
askar Islam
ambil indah
abjad intan
ombak ustaz
organ untuk
orkid umpan
objek
encik
empat
embun
|
MINGGU
UNIT
KONSTRUK
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
MINGGU 25
UNIT 7
KONSTRUK 4, 5, 6
|
Pada akhir unit 7 murid
berupaya :
|
4.0 Membaca perkataan.
5.0 Menulis perkataan.
|
4.14 Membaca perkataan
yang mengandungi suku
kata VK+KVKK.
5.14 Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi suku kata
VK+KVKK.
|
DAFTAR KATA:
uncang
imbang
insang
untung
undang
emping
ambang
|
MINGGU 26
UNIT 7
KONSTRUK 8
|
Pada akhir unit 7 murid
berupaya :
|
4.0 Membaca perkataan.
5.0 Membina dan menulis
perkataan.
|
4.18 Mengeja dan membaca
perkataan yang
mengandungi diftong.
5.18 Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi diftong.
|
kedai helai
ramai gerai
pakai balai
misai petai
hijau pisau
sepoi dawai
limau serai
pulau tupai
|
MINGGU 27
UNIT 7
KONSTRUK 8
|
Pada akhir unit 7 murid
berupaya :
|
4.0 Membaca perkataan.
5.0 Membina dan menulis
perkataan.
|
4.20 Membaca perkataan
yang mengandungi
vokal berganding.
5.20 Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi vokal
berganding.
|
kuih suap
buih tuala
duit main
cuit kain
buah lain
piala daun
|
MINGGU 28
UNIT 8
KONSTRUK 9
|
Pada akhir unit 8 murid
berupaya :
|
2.0 Membaca suku kata
|
2.5 Membaca dan
membunyikan suku kata
tertutup yang
mengandungi
digraf.
|
-bunga
-nganga
-singa
-wangi
-nyanyi
|
MINGGU
UNIT
KONSTRUK
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|
3.0 Membina dan menulis
suku kata
|
3.5 Membina
dan menulis suku kata tertutup yang mengandungi digraf.
|
||
MINGGU 29
UNIT 8
KONSTRUK 9
|
Pada akhir unit 8 murid
berupaya :
|
4.0 Membaca perkataan
5.0 Membina dan menulis
perkataan
|
4.19 Membaca perkataan
yang mengandungi
digraf.
5.19 Membina
dan menulis perkataan yang mengandungi digraf.
|
-ungu
-angsa
-tangan
-langit
-bangun
|
MINGGU 30
UNIT 8
KONSTRUK 9
|
Pada akhir unit 8 murid
berupaya :
|
4.0 Membaca perkataan
5.0 Membina dan menulis
perkataan
|
4.21 Membaca perkataan yang mengandungi konsonan bergabung.
5.21 Membina
dan menulis perkataan yang mengandungi konsonan bergabung.
|
-stesen
-klip
-stoking
-span
-krayon
-dram
|
MINGGU 31
UNIT 8
KONSTRUK 10
|
Pada akhir unit 8 murid
berupaya :
|
4.0 Membaca perkataan
5.0 Membina dan menulis
perkataan
|
4.22 Membaca perkataan yang mengandungi kata imbuhan.
5.22 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi kata imbuhan.
|
-ber + lari = berlari
-me + lukis = melukis
-ter + jatuh = terjatuh
|
MINGGU
UNIT
KONSTRUK
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
MINGGU 32
UNIT 8
KONSTRUK 10
|
Pada akhir unit 8 murid
berupaya :
|
4.0 Membaca perkataan
5.0 Membina dan menulis
perkataan
|
4.23 Membaca perkataan yang mengandungi kata imbuhan akhiran.
5.23 Membina
dan menulis perkataan yang mengandungi kata imbuhan akhiran.
|
-tiup + an = tiupan
-lari + an = larian
-main + an = mainan
-tulis + an = tulisan
-lukis + an
= lukisan
|
MINGGU 33
UNIT 9
KONSTRUK 11
|
Pada akhir unit 9 murid
berupaya :
|
6.0 Membaca rangkai kata
7.0 Membina dan menulis
rangkai kata
8.0 Membaca ayat
|
6.1 Membaca rangkai kata
7.1 Membina dan menulis
rangkai kata
8.1 Membaca ayat tunggal
8.2 Memahami ayat tunggal
yang
dibaca
|
-Tatabahasa
Kata nama am
-duit syiling
bakul sampah
-Tatabahasa
Kata Nama Am
Ayat Tanya
Ayat Tunggal
Tanda Baca
baju hujan
jambu air
|
MINGGU 34
UNIT 9
KONSTRUK 11
|
Pada akhir unit 9 murid
berupaya :
|
6.0 Membaca rangkai kata
7.0 Membina dan menulis
rangkai kata
8.0 Membaca ayat
|
6.1 Membaca rangkai kata
7.1 Membina dan menulis
rangkai kata
8.1 Membaca ayat tunggal
8.2 Memahami ayat tunggal
yang
dibaca
|
-tatabahasa
kata nama am
ayat tanya
ayat tunggal
tanda baca
-duit syiling
bakul sampah
baju hujan
jambu air
|
MINGGU
UNIT
KONSTRUK
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
MINGGU 35
UNIT 9
KONSTRUK 11
|
Pada akhir unit 9 murid
berupaya :
|
8.0 Membaca ayat
9.0-Membina dan menulis
ayat
tunggal
|
8.1 Membaca ayat tunggal
8.2 Memahami ayat tunggal
yang dibaca
9.1-Membina ayat tunggal
berdasarkan pola ayat
dasar
9.2-Menulis ayat tunggal
|
-tatabahasa
kata nama am
ayat tanya
ayat tunggal
tanda baca
tukul besi
badak sumbu
|
RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN
LITERASI TAHUN 2
MINGGU
UNIT
TEMA
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 1
UNIT 1
TEMA: PERSEKITARAN SAYA
|
Pada akhir unit 1, murid
berupaya:
i. Menyebut, mencerakin,
mengeja, membaca dan
memahami perkataan suku kata
terbuka KV+KV dengan sebutan
yang betul.
ii. Membina dan menulis
perkataan
suku kata terbuka KV+KV
dengan betul.
iii. Menyebut, mencerakin,
mengeja, membaca dan
memahami perkataan suku kata
terbuka KV+KV+KV dengan
sebutan yang betul.
iv. Membina dan
menulis perkataan
suku kata terbuka KV+KV+KV
dengan betul.
|
|
2.1 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka
KV+KV.
2.2 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka
KV+KV+KV.
|
Contoh perkataan KV+KV
Contoh perkataan KV+KV+KV
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 2
UNIT 1
TEMA:
PERSEKITARAN SAYA
|
Pada akhir unit 1, murid
berupaya:
i. Menyebut, mencerakin,
mengeja, membaca dan
memahami perkataan suku kata
terbuka V+KV dengan sebutan
yang betul.
ii.Membina dan menulis
perkataan
suku kata terbuka V+KV dengan
betul.
|
|
2.3 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka
V+KV.
|
Contoh
perkataan V+KV
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU
UNIT
TEMA
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 3
UNIT 1
TEMA:
PERSEKITARAN SAYA
|
Pada akhir unit 1, murid
berupaya:
i. Menyebut, mencerakin,
mengeja,
membaca dan memahami
perkataan suku kata tertutup
dan
terbuka KVK+KV dengan betul.
ii. Membina dan menulis
perkataan
suku kata tertutup dan terbuka
KVK+KV dengan betul.
|
|
2.4 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi gabungan suku kata
tertutup dan terbuka KVK+KV.
|
Contoh
perkataan KVK+KV
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 4
UNIT 1
TEMA:
PERSEKITARAN SAYA
|
Pada akhir unit 1, murid
berupaya:
i. Menyebut, mencerakin,
mengeja,
membaca dan memahami
perkataan suku kata tertutup
dan
terbuka KVKK+KV dengan
sebutan yang betul.
ii.Membina dan menulis
perkataan
suku kata tertutup dan terbuka
KVKK+KV dengan betul.
|
|
2.5 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi gabungan suku kata
tertutup dan terbuka KVKK+KV.
|
Contoh
perkataan KVKK+KV
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 5
UNIT 1
TEMA:
PERSEKITARAN SAYA
|
Pada akhir unit 1, murid
berupaya:
i. Membaca dan memahami frasa
dan ayat tunggal yang
mengandungi perkataan suku
kata terbuka dengan betul.
ii. Membina dan menulis frasa
dan
ayat tunggal yang mengandungi
perkataan suku kata terbuka
dengan betul.
|
|
4.1 membina dan menulis frasa yang ada perkataan mengandungi suku kata
terbuka.
|
Contoh frasa:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU
UNIT
TEMA
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 6
UNIT 1
TEMA:
PERSEKITARAN SAYA
|
Pada akhir unit 1, murid
berupaya:
i. Membaca dan memahami frasa
dan ayat tunggal yang
mengandungi perkataan suku
kata terbuka dengan betul.
ii. Membina dan menulis frasa
dan
ayat tunggal yang mengandungi
perkataan suku kata terbuka
dengan betul.
|
|
5.1 Membaca dan memahami ayat tunggal yang ada perkataan yang mengandungi
suku kata terbuka.
6.1 Membina dan menulis ayat tunggal yang ada perkataan mengandungi suku
kata terbuka.
|
Contoh ayat:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU7
UNIT 2
TEMA :
SEKOLAH SAYA
|
Pada akhir Unit 2, murid
berupaya :
|
|
2.6 Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi suku kata
tertutup KVK.
2.7 Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi suku kata
tertutup KVK+KVK.
|
pen, jam, beg, rak, bot, zip,
bas, cat, jip, gam, kek, van
pensel, darjah, kertas, dakwat, sampul, sampah,
gambar, nombor, pondok, tandas
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU
UNIT
TEMA
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 8
UNIT 2
TEMA :
SEKOLAH SAYA
|
Pada akhir Unit 2, murid
berupaya :
|
1.0 Membaca dan memahami
perkataan.
2.0 Membina dan menulis
perkataan.
|
1.8 Membaca dan memahami
perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK.
2.8 Membina dan menulis
perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK
|
gong, wang, tong, bank, zink,
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 9
UNIT 2
TEMA :
SEKOLAH SAYA
|
Pada akhir Unit 2, murid
berupaya :
|
1.0 Membaca dan memahami
perkataan.
2.0 Membina dan menulis
perkataan
|
1.9 Membaca dan memahami
perkataan yang mengandungi suku kata tertutup VK+KVK.
2.9 Membina dan menulis
perkataan yang mengandungi suku kata tertutup VK+KVK.
|
ustaz, orkid, album, empat,
intan, abjad, indah, isnin
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 10
UNIT 2
TEMA :
SEKOLAH SAYA
|
Pada akhir Unit 2, murid
berupaya :
|
1.0 Membaca dan memahami
perkataan.
2.0 Membina dan menulis
perkataan.
|
1.10 Membaca dan memahami
perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK+KVK.
2.10 Membina dan menulis
perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK+KVK.
|
Songkok, cangkul, singlet, langsir, pinggan, mangkuk
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU
UNIT
TEMA
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 11
UNIT 2
TEMA :
SEKOLAH SAYA
|
Pada akhir Unit 2, murid
berupaya :
|
1.0 Membaca dan memahami perkataan.
2.0 Membina dan menulis perkataan.
3.0 Membaca dan memahami frasa.
4.0 membina dan menulis frasa.
|
1.11 Membaca dan memahami
perkataan yang mengandungi gabungan suku kata KV+KVK.
2.1 Membina dan menulis
perkataan yang mengandungi gabungan suku kata terbuka dan tertutup KV+KVK.
3.2 Membaca dan memahami frasa
yang mengandungi suku kata tertutup.
4.2 Membina dan menulis frasa
yang mengandungi suku kata tertutup.
|
Papan, murid, bakul, kamus,
kasut, kapur, kipas, tikar, kelas, berus
Songkok hitam,
Bunga orkid,
Langsir biru,
Tong sampah,
Pensel tajam
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 12
UNIT 2
TEMA :
SEKOLAH SAYA
|
Pada akhir Unit 2, murid
berupaya :
|
5.0 Membaca dan memahami ayat.
6.0 Membina dan menulis ayat.
|
5.2 Membaca dan memahami ayat
tunggal yang mengandungi suku kata tertutup.
6.2 Membina dan menulis ayat
tunggal yang mengandungi suku kata tertutup.
|
Ini tong sampah.
Tong sampah ini besar.
Tong sampah ini warna biru.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU
UNIT
TEMA
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU/
13
UNIT
3
TEMA
ALAM HAIWAN
|
Pada akhir Unit 3, murid
berupaya:
|
1.0 Membaca dan memahami perkataan.
2.0 Membina dan menulis perkataan
|
1.12 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi
‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’
2.12 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi
‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’
|
‘e’
taling:
-ekor
-etak
‘e’ pepet:
-ketam
-kerang
-kepah
-orang utan
-obor-obor
-sotong
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU/
14
UNIT
3
TEMA
ALAM HAIWAN
|
Pada akhir Unit 3, murid
berupaya:
|
3.0 Membaca dan memahami frasa
4.0 Membina dan menulis frasa
|
3.4 Membaca dan memahami frasa
yang mengandungi ‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’ dengan betul.
|
No comments:
Post a Comment