RPT (Literasi)

RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN
LITERASI TAHUN 1

MINGGU
UNIT
KONSTRUK

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN

MINGGU 1
UNIT 1
KONSTRUK 1, 2, 3

Pada akhir unit 1, murid berupaya:

  1. Menamakan dan membunyikan huruf vokal ‘a’, ‘i’, ‘u’.
  2. Menamakan dan menulis huruf kecil ‘a’, ‘i’, ‘u’, ‘b’, ’d’, ’l’, ’t’, ’h’, ’k’ dengan betul.
  3. Menamakan dan menulis huruf besar ‘A’, ‘I’, ‘U’, ‘B’, ’D’, ’L’, ’T’, ’H’, ’K’ dengan betul.

  1. Mengenal dan membunyikan huruf vokal ‘a’, ‘i’, ‘u’.

  1. Mengenal dan menulis huruf.





  1. Menamakan dan membunyikan huruf vokal ‘a’, ‘i’, ‘u’.

  1. Mengenal bentuk huruf kecil a-z.
  2. Menulis huruf kecil a-z.
  3. Mengenal bentuk huruf besar A-Z.
  4. Menulis huruf besar A-Z.

Guru memperkenalkan huruf vokal ’a’,’i’,’u’

a
i
u
ayam
ibu
ular
api
ikan
ubi

MINGGU 2
UNIT 1
KONSTRUK 1, 2, 3

Pada akhir unit 1, murid berupaya:

  1. Membunyikan suku kata KV gabungan huruf vokal dengan huruf konsonan.
  2. Menulis suku kata terbuka KV gabungan daripada huruf konsonan dengan vokal.



  1. Membaca suku kata.



  1. Membina dan menulis suku kata.




    1. Membaca dan membunyikan suku kata terbuka KV.

3.1 Membina dan menulis
suku kata terbuka KV.




Contoh suku kata
ba
bi
bu
da
di
du
ha
hi
hu
ka
ki
ku
la
li
lu
ta
ti
tu

MINGGU 3
UNIT 1
KONSTRUK 1, 2, 3
Pada akhir unit 1, murid berupaya:

  1. Membina dan membaca perkataan mengandungi suku kata terbuka KV+KV.

  1. Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata terbuka KV+KV.



  1. Membaca perkataan.



  1. Membina dan menulis perkataan.


    1. Membaca perkataan yang mengandungi suku kata KV+KV.

5.1 Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata KV+KV.

Contoh suku kata terbuka KV+KV
dahi
mata
buku
batu
lidi
kuda
kuku
bahu
dada
lada
tali
labu
MINGGU
UNIT
KONSTRUK

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN

MINGGU 4
UNIT 1
KONSTRUK 1, 2, 3
Pada akhir unit 1, murid berupaya:

  1. Membina dan membaca perkataan mengandungi suku kata terbuka KV+KV.
  2. Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata terbuka KV+KV.


  1. Membaca perkataan.


  1. Membina dan menulis perkataan.


    1. Membaca perkataan yang mengandungi suku kata KV+KV.

5.1 Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata KV+KV.


Contoh suku kata terbuka KV+KV
raga
lori
sudu
dadu
roti
topi
dagu
nasi
tebu
kera
rusa
susu
MINGGU 5
UNIT 2
KONSTRUK 1, 2
Pada akhir unit 2, murid berupaya:

  1. Menama dan menulis huruf kecil e, o, c, m, n, r, dan s dengan betul.

  1. Menama dan menulis huruf besar E, O, C, M, N, R, dan S dengan betul.



  1. Membunyikan suku kata terbuka KV gabungan huruf konsonan dan huruf vokal yang telah dipelajari.


  1. Membina dan menulis suku kata terbuka KV gabungan daripada huruf konsonan dan huruf vokal yang telah dipelajari.

  1. Membaca perkataan mengandungi suku kata V+KV dan KV+KV+KV dengan ejaan yang betul.


1.0 Mengenal dan menulis huruf.







2.0 Membaca suku kata.




3.0 Membina dan menulis suku kata.



4.0 Membaca perkataan.





1.1 Mengenal bentuk huruf kecil a-z.
1.2 Menulis huruf kecil a-z

1.3 Mengenal huruf besar A-Z.

1.4 Menulis huruf besar A-Z.

2.1 Membaca dan membunyikan suku kata terbuka KV.


3.1 Membina dan menulis suku kata terbuka KV.



4.2 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata terbuka V+KV.






e, o, c, m, n, r, s

E, O, C, M, N, R, S





ke, ra, tu, se, di









alu, ubi, ibu, uli, isi, ulu
MINGGU
UNIT
KONSTRUK

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN
MINGGU 6
UNIT 2
KONSTRUK 2, 3
Pada akhir Unit 2, murid berupaya:

  1. Membunyikan suku kata terbuka KV gabungan huruf konsonan dan huruf vokal yang telah dipelajari.


  1. Membina dan menulis suku kata terbuka KV gabungan daripada huruf konsonan dan huruf vokal yang telah dipelajari.


  1. Membaca perkataan mengandungi suku kata V+KV dan KV+KV+KV dengan ejaan yang betul.

  1. Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata V+KV dan KV+KV+KV dengan ejaan yang betul.



2.0 Membaca suku kata.





3.0 Membina dan menulis suku kata.





4.0 Membaca perkataan.




5.0 Membina dan menulis perkataan.


2.1 Membaca dan membunyikan suku kata terbuka KV.



3.1 Membina dan menulis suku kata terbuka KV.





4.2 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata terbuka V+KV.


5.2 Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata terbuka V+KV.

MINGGU 7
UNIT 2
KONSTRUK 2, 3
Pada akhir Unit 2, murid berupaya:

  1. Membunyikan suku kata terbuka KV gabungan huruf konsonan dan huruf vokal yang telah dipelajari.

  1. Membina dan menulis suku kata terbuka KV gabungan daripada huruf konsonan dan huruf vokal yang telah dipelajari.


2.0 Membaca suku kata.





3.0 Membina dan menulis suku kata.




2.1 Membaca dan membunyikan suku kata terbuka KV.



3.1 Membina dan menulis suku kata terbuka KV.

MINGGU
UNIT
KONSTRUK

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN
  1. Membaca perkataan mengandungi suku kata V+KV dan KV+KV+KV dengan ejaan yang betul.

  1. Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata V+KV dan KV+KV+KV dengan ejaan yang betul.

4.0 Membaca perkataan.




5.0 Membina dan menulis perkataan.

4.2 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata terbuka V+KV.


5.2 Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata terbuka V+KV.
MINGGU 8
UNIT 2
KONSTRUK 2, 3









Pada akhir Unit 2, murid berupaya:

  1. Membaca perkataan mengandungi suku kata V+KV dan KV+KV+KV dengan ejaan yang betul.

  1. Membina dan menulis perkataan mengadungi suku kata V+KV dan KV+KV+KV dengan ejaan yang betul.



4.0 Membaca perkataan.




5.0 Membina dan menulis perkataan.


4.3 Membaca perkataan mengandungi suku kata terbuka KV+KV+KV.


5.3 Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata terbuka KV+KV+KV.




kerusi, kereta, tomato, kamera, rebana, menara, keladi, lelaki, bateri
MINGGU 9
UNIT 3
KONSTRUK 1,4,5





Pada akhir Unit 3, murid berupaya:

i. menama dan menulis huruf kecil
f,v,w,x dan z dengan betul.

ii. menama dan menulis huruf besar
F,V,W,X dan Z dengan betul.




1.0 Mengenal dan menulis huruf.



1.1 Mengenal huruf kecil a-z
(f,v,w,x dan z)
1.2 Menulis huruf kecil a-z
(f,v,w,x dan z)
1.3 Mengenal bentuk huruf
besar A-Z
(F,V,W,X dan Z)
1.4 Menulis huruf besar A-Z
(F,V,W,X dan Z)


-van
-bas
-kad
-jam
-ayam
-ekor
-adik
-ular
-ubat


MINGGU
UNIT
KONSTRUK

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN





iii. membaca suku kata tertutup KVK
dengan betul.


iv. membina dan menulis suku kata
tertutup KVK dengan betul.
2.0 Membaca dan membunyikan suku kata


3.0 Membina dan menulis suku kata
2.2 Membaca dan
membunyikan suku kata
tertutup KVK

3.2 Membina dan menulis suku kata tertutup KVK


MINGGU 10
UNIT 3
KONSTRUK 1,4,5
Pada akhir Unit 3, murid berupaya:

v. membaca perkataan KVK.


vi. membina dan menulis perkataan
KVK.


4.0 Membaca perkataan.


5.0 Membina dan menulis
perkataan.


4.6 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata KVK

5.6 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVK
MINGGU 11
UNIT 3
KONSTRUK 1,4,5
Pada akhir Unit 3, murid berupaya:

vii. membaca perkataan yang
mengandungi suku kata tertutup
V+KVK.




vii. membina dan menulis perkataan
yang mengandungi suku kata
tertutup V+KVK.


4.0 Membaca perkataan






5.0 Membina dan menulis perkataan


4.6 Membaca perkataan yang
mengandungi suku kata
KVK

4.11 Membaca perkataan
yang mengandungi suku
kata tertutup V+KVK
5.6 Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi suku kata
tertutup KVK.

5.11 Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi suku kata
V+KVK.

MINGGU
UNIT
KONSTRUK

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN
MINGGU 12
UNIT 4
KONSTRUK 1,3,4,5
Pada akhir Unit 4, murid berupaya:

  1. Menama dan menulis huruf kecil g, j, p, q dan y yang betul.
  2. Menama dan menulis huruf besar G, J, P, Q dan Y dengan betul.


  1. Membaca perkataan yang mengandungi suku kata KV+KVK dengan betul.

  1. Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata KV+KVK dengan betul.


  1. Mengenal dan menulis huruf.
  2.  




  1. Membaca perkataan



  1. Membina dan menulis perkataan.


  1. Mengenal bentuk huruf kecil a-z.
  2. Menulis huruf kecil a-z.
  3. Mengenal bentuk huruf kecil A-Z.
  4. Menulis huruf besar A-Z.

    1. Membaca perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup KV+KVK.
5.7 Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi suku kata
KV+KVK.


g, j, p,q, y
G,J,P,Q,Y






gajah
cawan
cicak
MINGGU 13
UNIT 4
KONSTRUK 1,3,4,5
Pada akhir Unit 4, murid berupaya:

  1. Membaca perkataan yang mengandungi suku kata KVK+KV dengan betul.

  1. Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata KVK+KV dengan betul.


  1. Membaca perkataan



  1. Membina dan menulis perkataan.


  1. Membaca perkataan yang mengandungi suku kata KVK+KV.

    1. Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata KVK+KV.



lampu
bomba
lembu
MINGGU 14
UNIT 4
KONSTRUK 4,5
Pada akhir Unit 4, murid berupaya:

  1. Membaca perkataan yang mengandungi suku kata KVK+KVK dengan betul.
  2. Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata KVK+KVK dengan betul.


4.0 Membaca perkataan



5.0 Membina dan menulis
perkataan.


    1. Membaca perkataan yang mengandungi suku kata KVK+KVK.

Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata KVK+KVK.


pensel
bantal
biskut
MINGGU
UNIT
KONSTRUK

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN
MINGGU 15
UNIT 4
KONSTRUK 3,5
Pada akhir Unit 4, murid berupaya:

  1. Membaca perkataan yang mengandungi suku kata KVK+KVK dengan betul.
  2. Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata KVK+KVK dengan betul.


4.0 Membaca perkataan



5.0 Membina dan menulis
perkataan.


    1. Membaca perkataan yang mengandungi suku kata KVK+KVK.

Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata KVK+KVK.

MINGGU 16
UNIT 5
KONSTRUK 4
Pada akhir Unit 5, murid berupaya:

  1. Mengeja dan membunyikan suku kata KVKK dengan betul.

  1. Membina dan menulis suku kata KVKK dengan betul.


2.0 Membaca suku kata


  1. Membina dan menulis suku kata.


2.3 Membaca dan
membunyikan suku kata
tertutup KVKK.

3.3 Membina dan menulis
suku kata tertutup KVKK.


lang, ling, tang, keng, kong, bang
MINGGU 17
UNIT 5
KONSTRUK 5
Pada akhir Unit 5, murid berupaya:

  1. Mengeja dan menyembunyikan perkataan daripada suku kata KVKK dengan betul.

  1. Membina dan menulis perkataan KVKK dengan betul.


4.0 Membaca perkataan



5.0 Membina dan menulis
perkataan.


4.10 Membaca perkataan
yang mengandungi suku
kata KVKK.

    1. Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata KVKK.


wang, bank, tong,gong, zink,
MINGGU 18
UNIT 5
KONSTRUK 6
Pada akhir Unit 5, murid berupaya:

  1. Mengeja dan membaca perkataan KV+KVKK dengan sebutan yang betul.

  1. Membina dan menulis perkataan daripada suku kata KV +KVKK dengan betul.



4.0 Membaca perkataan



  1. Membina dan menulis perkataan.


4.17 Membaca perkataan
yang mengandungi suku
kata KV+KVKK .

5.18 Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi suku kata
KV+KVKK.

pi + sang =pisang
ca + cing = cacing
pa + rang =parang
tu + lang = tulang
bu + rung= burung
so + tong= sotong
le + sung =lesung
te + rung= terung
ba + wang = bawang
MINGGU
UNIT
KONSTRUK

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN
MINGGU 19
UNIT 6
KONSTRUK 6



Pada akhir unit 6 murid berupaya :


  1. Mengeja dan membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup dengan betul.
  2. Membina perkataan yang mengandungi suku kata tertutup .
  3. Menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup dengan betul.



4.0 Membaca perkataan



  1. Membina dan menulis
perkataan





4.5 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata KVKK+KV.

5.5 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata KVKK+KV.






bangku, nangka bangsa, tangga







MINGGU 20
UNIT 6
KONSTRUK 6

Pada akhir unit 6 murid berupaya :

  1. Mengeja dan membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup dengan betul.
  2. Membina perkataan yang mengandungi suku kata tertutup .
  3. Menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup dengan betul.



4.0 Membaca perkataan



5.0 Membina dan menulis
perkataan



4.9 Membaca perkataan yang
mengandungi suku kata
KVK+KVKK.

    1. Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata KVK+KVKK.



lombong, tendang,
kambing, lembing

MINGGU 21
UNIT 6
KONSTRUK 6
Pada akhir unit 6 murid berupaya :

  1. Mengeja dan membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup dengan betul.
  2. Membina perkataan yang mengandungi suku kata tertutup .
  3. Menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup dengan betul.


4.0 Membaca perkataan



  1. Membina dan menulis
perkataan




4.16 Membaca perkataan
yang mengandungi
KVKK+KVK.

5.16 Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi suku kata
KVKK+KVK.


cangkul,mangkuk,
manggis,tongkat
MINGGU
UNIT
KONSTRUK

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN
MINGGU 22
UNIT 6
KONSTRUK 6

Pada akhir unit 6 murid berupaya :

  1. Mengeja dan membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup dengan betul.

  1. Membina perkataan yang mengandungi suku kata tertutup .
  2. Menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup dengan betul.


4.0 Membaca perkataan.




5.0 Membina dan menulis perkataan.


4.13 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata KVKK+KVKK.


5.16 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata KVKK+KVKK.


pinggang,panggung,
tongkang,longkang,
kangkung
MINGGU 23
UNIT 7
KONSTRUK 4, 5 ,6,7
Pada akhir unit 7 murid berupaya :

  1. Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup V+KVKK dengan betul.

  1. Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup V+KVKK dengan betul.


4.0 Membaca perkataan.




5.0 Membina dan menulis
perkataan.


4.12 Membaca perkataan
yang mengandungi suku
kata V+KVKK.


5.12 Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi suku kata
V+KVKK.

DAFTAR KATA:
ulang
abang
asing
usang
alang
ulung
orang
udang
MINGGU 24
UNIT 7
KONSTRUK 4, 5, 6
Pada akhir unit 7 murid berupaya :

  1. Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup VK+KVK dengan betul.
  2. Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup VK+KVK dengan betul.


4.0 Membaca perkataan.



5.0 Menulis perkataan.


4.15 Mengeja dan membaca
perkataan yang
mengandungi suku kata
VK+KVK.
5.15 Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi suku kata
VK+KVK.
DAFTAR KATA:
arnab Isnin
askar Islam
ambil indah
abjad intan
ombak ustaz
organ untuk
orkid umpan
objek
encik
empat
embun
MINGGU
UNIT
KONSTRUK

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN
MINGGU 25
UNIT 7
KONSTRUK 4, 5, 6
Pada akhir unit 7 murid berupaya :

  1. Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup VK+KVKK dengan betul.
  2. Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup VK+KVKK dengan betul.



4.0 Membaca perkataan.



5.0 Menulis perkataan.


4.14 Membaca perkataan
yang mengandungi suku
kata VK+KVKK.

5.14 Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi suku kata
VK+KVKK.


DAFTAR KATA:
uncang
imbang
insang
untung
undang
emping
ambang
MINGGU 26
UNIT 7
KONSTRUK 8
Pada akhir unit 7 murid berupaya :

  1. Membaca perkataan mengandungi diftong dengan betul.
  2. Membina dan menulis perkataan mengandung diftong dengan betul.


4.0 Membaca perkataan.



5.0 Membina dan menulis
perkataan.


4.18 Mengeja dan membaca
perkataan yang
mengandungi diftong.

5.18 Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi diftong.

kedai helai
ramai gerai
pakai balai
misai petai
hijau pisau
sepoi dawai
limau serai
pulau tupai
MINGGU 27
UNIT 7
KONSTRUK 8
Pada akhir unit 7 murid berupaya :

  1. Membaca perkataan yang mengandungi vokal berganding dengan betul.
  2. Membina dan menulis perkataan mengandungi vokal bergandin dengan betul.


4.0 Membaca perkataan.



5.0 Membina dan menulis
perkataan.


4.20 Membaca perkataan
yang mengandungi
vokal berganding.

5.20 Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi vokal
berganding.


kuih suap
buih tuala
duit main
cuit kain
buah lain
piala daun
MINGGU 28
UNIT 8
KONSTRUK 9
Pada akhir unit 8 murid berupaya :

  1. membaca suku kata tertutup yang mengandungi digraf.


2.0 Membaca suku kata




2.5 Membaca dan
membunyikan suku kata
tertutup yang
mengandungi digraf.

-bunga
-nganga
-singa
-wangi
-nyanyi
MINGGU
UNIT
KONSTRUK

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN
  1. membina dan menulis suku kata yang mengandungi digraf.
3.0 Membina dan menulis
suku kata
3.5 Membina dan menulis suku kata tertutup yang mengandungi digraf.
MINGGU 29
UNIT 8
KONSTRUK 9
Pada akhir unit 8 murid berupaya :

  1. membaca perkataan yang mengandungi digraf dengan betul.

  1. membina dan menulis perkataan yang mengandungi digraf dengan betul dan kemas.


4.0 Membaca perkataan



5.0 Membina dan menulis
perkataan


4.19 Membaca perkataan
yang mengandungi
digraf.

5.19 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi digraf.



-ungu
-angsa
-tangan
-langit
-bangun
MINGGU 30
UNIT 8
KONSTRUK 9
Pada akhir unit 8 murid berupaya :

  1. membaca perkataan yang mengandungi konsonan bergabung dengan betul.
  2. membina dan menulis perkataan yang mengandungi konsonan bergabung dengan betul.


4.0 Membaca perkataan



5.0 Membina dan menulis
perkataan


4.21 Membaca perkataan yang mengandungi konsonan bergabung.

5.21 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi konsonan bergabung.


-stesen
-klip
-stoking
-span
-krayon
-dram
MINGGU 31
UNIT 8
KONSTRUK 10
Pada akhir unit 8 murid berupaya :

  1. membaca perkataan yang berimbuhan awalan dengan betul.
  2. membina dan menulis perkataan yang berimbuhan awalan dengan betul dan kemas.


4.0 Membaca perkataan



5.0 Membina dan menulis
perkataan

4.22 Membaca perkataan yang mengandungi kata imbuhan.

5.22 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi kata imbuhan.







-ber + lari = berlari
-me + lukis = melukis
-ter + jatuh = terjatuh
MINGGU
UNIT
KONSTRUK

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN
MINGGU 32
UNIT 8
KONSTRUK 10
Pada akhir unit 8 murid berupaya :

  1. membaca perkataan yang berimbuhan akhiran dengan betul.
  2. membina dan menulis perkataan yang berimbuhan akhiran dengan betul dan kemas.


4.0 Membaca perkataan



5.0 Membina dan menulis
perkataan


4.23 Membaca perkataan yang mengandungi kata imbuhan akhiran.

5.23 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi kata imbuhan akhiran.


-tiup + an = tiupan
-lari + an = larian
-main + an = mainan
-tulis + an = tulisan
-lukis + an = lukisan
MINGGU 33
UNIT 9
KONSTRUK 11
Pada akhir unit 9 murid berupaya :

  1. Membaca rangkai kata dengan sebutan yang betul.

  1. Membina dan menulis rangkai kata dengan betul.

  1. Membaca ayat tunggal dengan sebutan dan intonasi yang betul

  1. Memahami ayat tunggal yang dibaca.


6.0 Membaca rangkai kata


7.0 Membina dan menulis
rangkai kata

8.0 Membaca ayat


6.1 Membaca rangkai kata


7.1 Membina dan menulis
rangkai kata

8.1 Membaca ayat tunggal


8.2 Memahami ayat tunggal
yang dibaca

-Tatabahasa
Kata nama am

-duit syiling
bakul sampah

-Tatabahasa
Kata Nama Am
Ayat Tanya
Ayat Tunggal
Tanda Baca

baju hujan
jambu air
MINGGU 34
UNIT 9
KONSTRUK 11
Pada akhir unit 9 murid berupaya :

  1. Membaca rangkai kata dengan sebutan yang betul.

  1. Membina dan menulis rangkai kata dengan betul.

  1. Membaca ayat tunggal dengan sebutan dan intonasi yang betul

  1. Memahami ayat tunggal yang dibaca.


6.0 Membaca rangkai kata


7.0 Membina dan menulis
rangkai kata

8.0 Membaca ayat


6.1 Membaca rangkai kata


7.1 Membina dan menulis
rangkai kata

8.1 Membaca ayat tunggal


8.2 Memahami ayat tunggal
yang dibaca

-tatabahasa
kata nama am
ayat tanya
ayat tunggal
tanda baca
-duit syiling
bakul sampah

baju hujan
jambu air
MINGGU
UNIT
KONSTRUK

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN
MINGGU 35
UNIT 9
KONSTRUK 11
Pada akhir unit 9 murid berupaya :

  1. Membaca ayat tunggal dengan sebutan dan intonasi yang betul

  1. Memahami ayat tunggal yang dibaca.


  1. Membina ayat tunggal dengan betul.
  2. Menulis ayat tunggal dengan betul


8.0 Membaca ayat






9.0-Membina dan menulis
ayat tunggal


8.1 Membaca ayat tunggal


8.2 Memahami ayat tunggal
yang dibaca


9.1-Membina ayat tunggal
berdasarkan pola ayat
dasar

9.2-Menulis ayat tunggal

-tatabahasa
kata nama am
ayat tanya
ayat tunggal
tanda baca


tukul besi
badak sumbu





RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN
LITERASI TAHUN 2

MINGGU
UNIT
TEMA

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN

MINGGU 1
UNIT 1
TEMA: PERSEKITARAN SAYA

Pada akhir unit 1, murid berupaya:

i. Menyebut, mencerakin,
mengeja, membaca dan
memahami perkataan suku kata
terbuka KV+KV dengan sebutan
yang betul.

ii. Membina dan menulis perkataan
suku kata terbuka KV+KV
dengan betul.

iii. Menyebut, mencerakin,
mengeja, membaca dan
memahami perkataan suku kata
terbuka KV+KV+KV dengan
sebutan yang betul.

iv. Membina dan menulis perkataan
suku kata terbuka KV+KV+KV
dengan betul.



  1. Membaca dan memahami perkataan.




  1. Membina dan menulis perkataan.







  1. Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata terbuka KV+KV.


2.1 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka KV+KV.

    1. Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata terbuka KV+KV+KV.

2.2 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka KV+KV+KV.

Contoh perkataan KV+KV
bapa
dada
mata
paku
raga
pipi
lidi
cili
gigi
diri
guru
bubu
kuku
susu
sudu






Contoh perkataan KV+KV+KV
kereta
tomato
kerusi
kepala
berudu
kelapa
kemeja
kebaya
kamera
rebana
ketawa
petani
kerani
lelaki
perahu
keladi

MINGGU 2
UNIT 1
TEMA: PERSEKITARAN SAYA

Pada akhir unit 1, murid berupaya:

i. Menyebut, mencerakin,
mengeja, membaca dan
memahami perkataan suku kata
terbuka V+KV dengan sebutan
yang betul.

ii.Membina dan menulis perkataan
suku kata terbuka V+KV dengan
betul.



  1. Membaca dan memahami perkataan.




  1. Membina dan menulis perkataan.



    1. Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata terbuka V+KV.


2.3 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka V+KV.



Contoh perkataan V+KV
ibu
isi
ubi
ela
itu
api
aki
abu
umi
uli
uji
alu
MINGGU
UNIT
TEMA

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN
MINGGU 3
UNIT 1
TEMA: PERSEKITARAN SAYA
Pada akhir unit 1, murid berupaya:

i. Menyebut, mencerakin, mengeja,
membaca dan memahami
perkataan suku kata tertutup dan
terbuka KVK+KV dengan betul.



ii. Membina dan menulis perkataan
suku kata tertutup dan terbuka
KVK+KV dengan betul.


  1. Membaca dan memahami perkataan.





  1. Membina dan menulis perkataan.


    1. Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi gabungan suku kata tertutup dan terbuka KVK+KV.

2.4 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi gabungan suku kata tertutup dan terbuka KVK+KV.



Contoh perkataan KVK+KV
mandi
lembu
kunci
pintu
baldi
laksa
bendi
cikgu
lampu
jambu
camca
teksi
pandu
garpu

MINGGU 4
UNIT 1
TEMA: PERSEKITARAN SAYA
Pada akhir unit 1, murid berupaya:

i. Menyebut, mencerakin, mengeja,
membaca dan memahami
perkataan suku kata tertutup dan
terbuka KVKK+KV dengan
sebutan yang betul.


ii.Membina dan menulis perkataan
suku kata tertutup dan terbuka
KVKK+KV dengan betul.


  1. Membaca dan memahami perkataan.





  1. Membina dan menulis perkataan.


    1. Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi gabungan suku kata tertutup dan terbuka KVKK+KV.

2.5 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi gabungan suku kata tertutup dan terbuka KVKK+KV.



Contoh perkataan KVKK+KV
tangga
nangka
tungku
bangku
mangga
rangka
banglo
tangki
pangku
singki


MINGGU 5
UNIT 1
TEMA: PERSEKITARAN SAYA
Pada akhir unit 1, murid berupaya:

i. Membaca dan memahami frasa
dan ayat tunggal yang
mengandungi perkataan suku
kata terbuka dengan betul.

ii. Membina dan menulis frasa dan
ayat tunggal yang mengandungi
perkataan suku kata terbuka
dengan betul.


  1. Membaca dan memahami frasa.



  1. Membina dan menulis frasa.




    1. Membaca dan memahami frasa yang ada perkataan mengandungi suku kata terbuka.
4.1 membina dan menulis frasa yang ada perkataan mengandungi suku kata terbuka.

Contoh frasa:

  • Jambu manis
  • Kerusi kayu
  • Tangga batu
  • Isi durian
  • Rangka manusia
MINGGU
UNIT
TEMA

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN
MINGGU 6
UNIT 1
TEMA: PERSEKITARAN SAYA
Pada akhir unit 1, murid berupaya:

i. Membaca dan memahami frasa
dan ayat tunggal yang
mengandungi perkataan suku
kata terbuka dengan betul.

ii. Membina dan menulis frasa dan
ayat tunggal yang mengandungi
perkataan suku kata terbuka
dengan betul.


  1. Membaca dan memahami ayat.




  1. Membina dan menulis ayat.


5.1 Membaca dan memahami ayat tunggal yang ada perkataan yang mengandungi suku kata terbuka.

6.1 Membina dan menulis ayat tunggal yang ada perkataan mengandungi suku kata terbuka.

Contoh ayat:

  • Ini baju.
  • Ini baju baharu.
  • Ini baju baharu Nani.
  • Ibu beli baju baharu kami.
MINGGU7
UNIT 2
TEMA :
SEKOLAH SAYA
Pada akhir Unit 2, murid berupaya :

  1. Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi sukukata tertutup KVK.

  1. Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVK.

  1. Mengeja, membaca, memahami dan mencerakin perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVK + KVK.

  1. Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVK + KVK.


  1. Membaca dan memahami perkataan.


  1. Membina dan menulis perkataan.




















    1. Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVK.

2.6 Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi suku kata
tertutup KVK.

    1. Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVK+KVK.

2.7 Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi suku kata
tertutup KVK+KVK.








pen, jam, beg, rak, bot, zip, bas, cat, jip, gam, kek, van







pensel, darjah, kertas, dakwat, sampul, sampah, gambar, nombor, pondok, tandas
MINGGU
UNIT
TEMA

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN
MINGGU 8
UNIT 2
TEMA :
SEKOLAH SAYA
Pada akhir Unit 2, murid berupaya :

  1. Mengeja dan membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata KVKK.

  1. Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata KVKK.


1.0 Membaca dan memahami perkataan.




2.0 Membina dan menulis perkataan.


1.8 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK.



2.8 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK


gong, wang, tong, bank, zink,

MINGGU 9
UNIT 2
TEMA :
SEKOLAH SAYA
Pada akhir Unit 2, murid berupaya :

  1. Mengeja, membaca, memahami dan mencerakin perkataan yang mengandungi suku kata tertutup VK + KVK.

  1. Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup VK + KVK.


1.0 Membaca dan memahami perkataan.





2.0 Membina dan menulis perkataan


1.9 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata tertutup VK+KVK.



2.9 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup VK+KVK.


ustaz, orkid, album, empat, intan, abjad, indah, isnin
MINGGU 10
UNIT 2
TEMA :
SEKOLAH SAYA








Pada akhir Unit 2, murid berupaya :

  1. Mengeja, membaca dan mencerakin perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK + KVK.
  2. Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK + KVK.


1.0 Membaca dan memahami perkataan.



2.0 Membina dan menulis perkataan.


1.10 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK+KVK.

2.10 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK+KVK.



Songkok, cangkul, singlet, langsir, pinggan, mangkuk
MINGGU
UNIT
TEMA

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN
MINGGU 11
UNIT 2
TEMA :
SEKOLAH SAYA
Pada akhir Unit 2, murid berupaya :

  1. Mengeja, membaca, memahami dan mencerakin perkataan yang mengandungi gabungan suku kata terbuka dan tertutup KV + KVK.

  1. Membina dan menulis perkataan yang mengandungi gabungan suku kata terbuka dan tertutup KV + KVK.

  1. Membaca dan memahami frasa yang mengandungi suku kata tertutup.



  1. Membina dan menulis frasa mengandungi suku kata tertutup.


1.0 Membaca dan memahami perkataan.






2.0 Membina dan menulis perkataan.





3.0 Membaca dan memahami frasa.





4.0 membina dan menulis frasa.


1.11 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi gabungan suku kata KV+KVK.




2.1 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi gabungan suku kata terbuka dan tertutup KV+KVK.


3.2 Membaca dan memahami frasa yang mengandungi suku kata tertutup.



4.2 Membina dan menulis frasa yang mengandungi suku kata tertutup.


Papan, murid, bakul, kamus, kasut, kapur, kipas, tikar, kelas, berus








Songkok hitam,
Bunga orkid,
Langsir biru,
Tong sampah,
Pensel tajam
MINGGU 12
UNIT 2
TEMA :
SEKOLAH SAYA
Pada akhir Unit 2, murid berupaya :

  1. Membaca dan memahami ayat tunggal yang mengandungi suku kata tertutup

  1. Membina dan menulis ayat tunggal yang ada perkataan mengandungi suku kata tertutup.


5.0 Membaca dan memahami ayat.



6.0 Membina dan menulis ayat.




5.2 Membaca dan memahami ayat tunggal yang mengandungi suku kata tertutup.

6.2 Membina dan menulis ayat tunggal yang mengandungi suku kata tertutup.


Ini tong sampah.
Tong sampah ini besar.
Tong sampah ini warna biru.
MINGGU
UNIT
TEMA

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN
MINGGU/
13
UNIT
3

TEMA
ALAM HAIWAN
Pada akhir Unit 3, murid berupaya:
  1. Mengeja ,membaca dan memahami perkataan yang mengandungi ‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’ dengan betul.

  1. Mencerakinkan perkataan yang mengandungi ‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’ dengan betul.

  1. Membina dan menulis perkataan yang mengandungi ‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’ dengan betul.

1.0 Membaca dan memahami perkataan.








2.0 Membina dan menulis perkataan

1.12 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi ‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’






2.12 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi ‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’

e’ taling:
-ekor
-etak

e’ pepet:
-ketam
-kerang
-kepah


-orang utan
-obor-obor
-sotong
MINGGU/
14
UNIT
3
TEMA
ALAM HAIWAN
Pada akhir Unit 3, murid berupaya:

  1. Membaca dan memahami frasa yang mengandungi ‘e’taling dan menulis frasa yang mengandungi ‘e’taling,,’e’pepet dan ‘o’ dengan betul

  1. Membina dan menulis frasa yang mengandungi ‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’ dengan betul


3.0 Membaca dan memahami frasa





4.0 Membina dan menulis frasa


3.4 Membaca dan memahami frasa yang mengandungi ‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’ dengan betul.

No comments:

Post a Comment